این دو سریال شبیه هم بودهاند؟ | انتقاد از شباهت نجلا و زیرخاکی
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۶۶۷۸۶
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هنر امروز، نشست خبری سریال «نجلا» یکشنبه ۱۸ با حضور مسعود کریمی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه، خیرالله تقیانیپور کارگردان، حسین امیرجهانی نویسنده و جمعی از بازیگران این سریال در روابط عمومی صداوسیما برگزار شد.
تقیانیپور در ابتدا درباره انتخاب این سریال دفاع مقدسی برای پخش در بازه نوروز و رمضان بیان کرد: همیشه در ماه رمضان باید سریالهای سفره افطاری داشته باشیم و علاوهبر آن آثار دیگر هم باشند، نباید صرفاً یک نوع از آثار نمایشی را داشته باشیم و به خورد مخاطب بدهیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آرش ظلیپور از بازیگران این سریال بیان کرد: من سالها اجرا کردم در تیم «ماه عسل» و برنامههای پربیننده بودم و الان میبینم که مخاطبان این سریال را دیدهاند و بازخورد میدهند و به نظرم اتفاق خوبی بود که این سریال در این بازه زمانی پخش شد مخاطب باید انتخابهای مختلف داشته باشد.
کریمی در ادامه گفت: زمانی که برای بازه پخش سریال تصمیمگیری میکردیم به خیلی اتفاقات توجه داشتیم و انتخاب این مجموعه برای نوروز تصمیمی ناگهانی نبود.
حسین امیرجهانی نویسنده سریال نیز اظهار کرد: برای خیلیها این سوال وجود داشت که چرا موقعیت داستانی سریالهای «زیرخاکی» و «نجلا» در قسمتهای ابتدایی شبیه به هم بود که این نقد وارد است. با این حال ما سیناپس کامل «نجلا» را زمستان ۹۹ یعنی حتی قبل از اینکه سریال «زیرخاکی ۲» پخش شود ارائه کرده بودیم.
در بخش دیگر تقیانی در پاسخ به سوالی درباره تغییر آمار سریالهای پربیننده در نظرسنجیهای مختلف صداوسیما و تلوبیون گفت: من هم سردرگم شدهام، یک شبه یک سریال ۷۵۰ هزار بازدید میگیرد و برای من هم سوال است که بازدیدهای تلوبیون چگونه است؟ دیروز هم درباره آمار صداوسیما پرسیدم و تا این آمار منتشر نشود تلورانس در آمارها دیده میشود. پس باید منتظر ماند تا آمار رسمی منتشر شود.
امیرجهانی درباره پخش سریال در ماه رمضان گفت: ما تصمیمگیرنده نیستیم و وقتی صحبتی میشود گفته میشود که به این دلایل سریال باید پخش شود.
وی در بخش دیگر درباره برخی چالشها عنوان کرد: حدود ۱۰۰ دقیقه از فیلمنامه حذف شد تا به پخش و کنداکتور برسیم اینها به کار ضربه میزند اما ترجیح میدهم درباره خود کار به صورت فنیتر صحبت کنیم.
کریمی در ادامه درباره تعداد کم سریالهای مناسبتی گفت: به لحاظ مالی کمبود در سریالها وجود دارد و الان همکاران از پرداختها و دریافتیها گلایه دارند. امیدواریم در همین خردادماه کار نوروز و ماهر مضان سال آینده را جمع کنیم. ما در شبکه ای داشتیم که پروژهای بعد از چند ماه تولید خوابید. در مجموع این رضایت هیچ مدیری در صداوسیما نیست که مخاطب کاهش پیدا کند و ما فکر میکنیم هر آنچه را در بضاعت داشتیم عرضه کردیم. ارزش گذاری شاید در سمت مخاطب به گونه دیگری ارزش گذاری شود. سعی ما این است که با برنامه ریزی درست به اتفاقات مثبت برسیم. سال ۹۹ هم که گاندو روی آنتن رفت ما چند گزینه داشتیم اما با یک مخاطب زیاد این سریال مواجه بودیم و دلیل انتخابش بود.
کد خبر 675224 برچسبها تلویزیون سریال فیلم و سریال ایرانیمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: تلویزیون سریال فیلم و سریال ایرانی سریال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۶۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آمارسازی فروش به نفع سینمای مستند نیست/ نشانی غلط ندهیم
مرتضی پایهشناس مستندساز با اشاره به گسترش فعالیت پلتفرمها در سالهای اخیر و افزایش فضای نمایشی برای سینمای مستند به خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه نسبت به گذشته، شاهد افزایش فضاهای نمایشی برای سینمای مستند هستیم. همه نهادهای تولید کننده فیلم مستند، مهمترینشان مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، باید به این موضوع فکر کنند که گسترش و وسعت بخشیدن به سینمای مستند، تنها به معنی رکوردزدن در تولید فیلم یا اهتمام برای رونق بخشیدن در این بخش نیست. افزایش بسترهای نمایش این آثار مهمترین هدفی است که هر نهاد و موسسه تولید فیلم مستند باید دنبال کند.
کارگردان مستند «چوب» ادامه داد: پلتفرمها، شبکههای تلویزیونی، گروه «هنر و تجربه» و پاتوقهای نمایش در جای جای ایران، بستری فراهم کردهاند که سینمای مستند ایران بهتر و بیشتر دیده شود. اما این، همه ماجرا نیست. متاسفانه معیارهایی در اکران آثار مستند حاکم است که برگرفته از سینمای داستانی است. فیلم پرفروش و فیلم پرمخاطب در سینمای مستند، جایگاهی مانند سینمای داستانی ندارند. مخاطب برای مستندساز مهم است، اما لزوما این مخاطب میلیونی و انبوه نیست. اصلا جایگاه سینمای مستند این نیست که برای پسند مخاطبش، شبیه معیارهای رایج روز شود. سینمای مستند، نمایش واقعیت است، پیشروست، بیان بخشی از حقیقت هر پدیده و نمایش عریان مسایل بشری هدف این سینماست. لزوما هر فیلم، مخاطب یکسان ندارد و اغلب آثار مستند با هدف سرگرم کنندگی صرف ساخته نمیشوند.
کارگردان «وطن دوستی» ادامه داد: جوسازی برای فیلمها و پلتفرمها بر اساس فروششان، از دل مناسبات و ارزشهای سینمای داستانی میآید که ساز و کارش با سینمای مستند فرق دارد. آن معیارها وقتی به سینمایی ورود میکند که ذاتش اندیشه ورزی و نگاه هنرمندانه به پدیده ها است، نه تنها باعث رونق سینمای مستند نمیشود که مایه ناامیدی مستندسازان است.
پایهشناس یادآور شد: برای همه ما فیلمسازها، مخاطب مهم و انگیزهبخش است، وضعیت و تعداد مخاطب در سینمای مستند نیاز به تحلیل دارد. مستندی ممکن است برای دانشجویان جذاب باشد، ممکن است مخاطبش جامعه پزشکی باشد یا قشر دانشگاهی را جذب کند و مواردی از این دست. تصمیم گرفتن درباره جامعه مخاطبان سینمای مستند، ساده نیست.
پایهشناس در پایان عنوان کرد: به عنوان سینماگری که بیش از ۲ دهه در این حوزه فعالیت کرده، مثل همه همصنفانم از رونق تولید و نمایش آثار مستند، استقبال میکنم. مشکلات معیشتی و امنیت شغلی، بخشی از همکارانم را دچار بحرانهای جدی و دوری از حرفه محبوبشان کرده است. متوجهم که توجیه بخشی از مدیران سینمایی، برای توجه به تولید این است که مشکلات معیشتی کمرنگ شود اما فراموش نکنیم که بهترین فیلمهای مستند اگر دیده نشوند، تاثیری روی جامعه مخاطبانشان ندارند. امیدوارم با گسترش فضاهای نمایش سینمای مستند، مخاطب واقعی این آثار پیوند لازم در زمان مناسب را با این آثار برقرار کند و معادلات تولید، تبلیغات و اکران، برای فیلم مستند عادلانه و حرفهای باشد.
مرتضی پایهشناس کارگردان و تدوینگر، مستندهای «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه»، «جایی که زندگی میکنیم»، «ملاقات پشت دیوار اشرف»، مجموعه مستند «هم مسیر» و ... را در کارنامه دارد.
کد خبر 6100356 آروین موذن زاده